maandag 24 december 2012

Over genot

Vanmorgenvroeg werd ik wakker van de wekker. Het geluid van een harp haalde mij uit mijn slaap. Maar wat was dat? Wat hoorde ik daar? Ik werd zingend wakker. Wat een genot! Hoe heerlijk is het om zingend wakker te worden. Zo'n melodie blijft de hele dag hangen. Dat weet ik. Ik ken dat.

Tralalala - twiedelididi

Kahlil Gibran schrijft over genot o.a. :

Genot is een vrijheidszang,
maar het is geen vrijheid.
Het is het opbloeien van je verlangens,
maar het is niet hun vrucht.
Het is een diepte die een hoogte aanroept,
maar het is noch het diepe, noch het hoge.
Het is het gekooide dat zijn vleugels uitslaat,
maar het is geen omsloten ruimte.
Ja, in alle waarheid, genot is een vrijheidslied.
En hoe gaarne zou ik je dat doen zingen uit de volheid van je hart;
toch zou ik niet willen dat je je hart aan het zingen verloor.

Genot is een lied, een vrijheidszang en geen vrijheid.
Oké.
 
Eerder zou ik denken dat genot de functie heeft een geluksmoment te versterken. Onder het genot van een kop koffie... lees ik mijn boek. Of: Onder het genot van een kop hete thee... schrijf ik mijn ochtendpagina's. De ochtendpagina's die voorbij het Grote Zeuren of Het Diepe Klagen gaan. Niet meer alle dagen zeur of klaag ik tijdens het schrijven, maar zie de dingen vanuit een ander perspectief. Althans, ik probeer het. Ik zoek gezichtspunten die dat, waarover ik zou kunnen zeuren en klagen, anders belichten, zodat ik kan kiezen. Zodat het draaglijker wordt. Als ik dat vind tijdens het schrijven, dan geniet ik.
 
Inmiddels weet ik dat het deuntje in mijn wakker-wordende hoofd 'Mockingbird's Trill' is, maar de versies die ik op Joetjoep vind, zijn niet de up-tempo-versies - reggae-achtig - die ik bedoel. Qua melodie en tekst zit ik aardig in de goede richting, maar de bijhorende beat - in mijn hoofd - mis ik in alle beschikbare versies. Ik denk dan liever aan het vrolijke 'Don't Worry Be Happy', het lied dat eind jaren 80 populair was. Ook een heerlijk melodie om mee wakker te worden. Hoe dan ook: wakker worden op zo'n manier is helemaal Top. Het maakt mijn dag goed. In de zin van

672 Top of the World - The Carpenters
 


Voor meer verhalen "over genot" of voor informatie over de Profeet en de muziek ga je naar Heldinne's Reis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten