donderdag 20 december 2012

Over praten

Jaren geleden zag ik een foto in de krant van een paar vrouwen die hun mond hadden afgeplakt met dik tape. Zij demonstreerden tegen het feit dat zij geen recht van spreken hadden, niet gehoord konden worden, omdat zij niet mochten spreken. Ik knipte de foto uit en hing hem op mijn werk aan de muur.
Ik had er zelf een tekst onder gezet uit Stef Bos' Stilte:

Niets is sterker
Dan de stilte
Niets heeft zoveel kracht
Als het zwijgen van de nacht
Niets is sterker
Dan de stilte
Niets is sterker dan het woord
Dat niemand hoort


Het was in diezelfde tijd dat ik de kracht van het creatief schrijven ontdekte. Met een collega had ik iedere ochtend wel een moment dat we naar elkaar luisterden en onze harten konden luchten. We wisten dat wat we bespraken, onder ons zou blijven. Bijna tegelijkertijd werden wij beiden ziek. Ik ging na 7 maanden weer aan het werk, zij nooit meer. Een half jaar nadat ik het werk weer had opgepakt, overleed zij. En ik viel stil...

Achteraf gezien kan ik spreken van het domino-effect. Het heeft allemaal moeten gebeuren (een beetje kort door de bocht), omdat ik moest gaan schrijven. En door het creatief schrijven ontdekte ik een nieuwe mogelijkheid om mijn gedachten te vangen op papier. Het ongesproken woord.
Daarbij gebruik ik twee manieren om te schrijven: of ik stort letterlijk alle gedachten op papier, waarbij ik naar me toe schrijf, van mij af, ik fantaseer, ik droom, ik probeer uit, ik formuleer.
Of ik begin op dezelfde manier en als ik de tekst voor anderen schrijf, zoals op dit blog dat wordt er veel geschrapt en gekrast.

De kunst van het schrijven is steeds zoveel te schrappen dat duidelijk wordt wat ik bedoel.

Neem voorschot op de dood
Voel de stilte om je heen
Wie de zwijgzaamheid verdragen kan
Voelt zich nooit alleen

Kom hier bij me, hou me vast
En vraag niet wat ik voel
Woorden zeggen veel te vaak
Wat ik niet bedoel


Stef Bos komt met meerdere nummers voor in de Top2000:
    75 Papa
  913 Ik heb je lief
1976 Hilton Barcelona

Ik koos voor Stilte, dat niet voorkomt in de lijst van 2012

Stilte - Stef Bos




Voor meer verhalen "over praten" of voor informatie over de Profeet en de muziek ga je naar Heldinne's Reis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten