dinsdag 18 december 2012

Over onderwijzen

'Zo hij inderdaad wijs is, nodigt hij je niet uit het huis van zijn wijsheid binnen te treden, maar leidt hij je naar de drempel van je eigen geest.'

Helaas waren er in mijn schooltijd weinig inspiratievolle leraren. Althans niet op de scholen die ik bezocht. Deze leraren stonden hun riedeltje af te steken en of je nu luisterde of niet, de les duurde tot de bel ging. Het was in de tijd dat leraren nog weleens riepen dat het geen zin heeft om te leren, om naar school te gaan, omdat er straks toch geen werk te vinden is...
Leraren kwam ik juist buiten school tegen. Mensen die mij motiveerden door te zetten mijn verplichte schooljaren vol te maken. Toen ik niet meer hoefde, omdat de diploma's binnen waren, riep ik dat ik nooit meer naar school wilde. Dat heeft - gelukkig - maar kort geduurd. Op momenten dat ik niet op zoek was naar een leraar of naar lessen, kwamen ze vanzelf naar mij toe.
En dat gebeurt nog steeds.

Op het moment dat een leerling klaar is om te leren, verschijnt de leraar. Waarbij de leraar zijn hele leven ook leerling blijft. Lesgeven zorgt ervoor dat je de lesstof opnieuw eigen moet maken en daarbij kunnen steeds andere stukjes zichtbaar worden.
Dat is heel logisch allemaal... Een goede leraar is iemand die iets uit je haalt in plaats van iets in je stopt.

452 The Logical Song - Roger Hodgson



Voor meer verhalen "over onderwijzen" of voor informatie over de Profeet en de muziek ga je naar Heldinne's Reis.

1 opmerking: