zaterdag 22 december 2012

Over goed en kwaad

Goed. Het onderwerp voor vandaag is 'Over Goed en Kwaad'. Een lastig onderwerp voor iemand die ervan uitgaat dat in alle mensen bijna alleen maar goed zit... Kwaad associeer ik met booszijn. Kwaad zijn op...
Dat mensen waarvan wij zeggen dat zij het kwaad zijn, of kwaad doen, dat zij dat met een reden doen. Ik praat het niet goed, zeker niet. Wel weet ik dat er altijd een andere kant zit wat wij kwaad of slecht noemen.
Of dat het verkeerd aflopen niet de bedoeling was, maar dat het uit de hand liep. Of dat er weer anderen schuld aan hebben omdat het kwaad niet te voorkomen is geweest.

Kahlil schrijft in de Profeet:

'Je bent goed wanneer je in harmonie bent met jezelf. Maar ook al ben je niet in harmonie met jezelf, daarom ben je nog niet kwaad.'

'... een schip zonder roer kan doelloos tussen gevaarlijke eilanden door drijven
en toch niet naar de bodem zinken.'

Het liefst zou ik de hele tekst willen weergeven in dit blog. Lees hier maar even mee.

Ooit las ik een kinderboek van Neale Donald Walsch 'Een gesprekje met God'. Ik kocht het boek vanwege de prachtige afbeeldingen, want de tekst sprak met niet meteen zo aan. Zo zou ik willen kunnen tekenen.

gesprekje met God
 
De tekst had meer tijd nodig en het begrip kwam veel later, toen ik mij verdiepte in het verhaal. Een kinderverhaal op zielsniveau. En als ik dit ter harte neem, wordt het mij langzamerhand duidelijker: There's no shadow there's no darkness.
Voor alles is een reden.
 
1784 In Your Light - Jon Allen




Voor meer verhalen "over goed en kwaad" of voor informatie over de Profeet en de muziek ga je naar Heldinne's Reis.

1 opmerking: