maandag 18 april 2011

Totem-ervaring

'Wat een vreemde steen, dacht ze. Ik heb er nog nooit zo een gezien. Toen dacht ze aan iets wat Creb haar gezegd had en ze was zo geschokt door wat ze in een plotselinge flits begreep dat ze het bloed uit haar gezicht voelde wegtrekken en er een koude rilling over haar rug liep. Haar benen voelden zo slap aan en ze beefde zo dat ze moest gaan zitten. Ze hield het fossiele afgietsel van het weekdier in de kom van haar handen en staarde er ingespannen naar.
Ze herinnerde zich dat Creb had gezegd dat wanneer je een besluit moest nemen, je totem je zou helpen. Als je het goede besluit genomen had, zou hij je een teken geven. Creb zei toen dat het iets heel bijzonders zou zijn en dat niemand anders je vertellen kon of het een teken was of niet. Je moest leren luisteren met je hart en je verstand en dan zou de geest van je totem binnen in je 't laten weten, dacht ze.
'Grote Holeleeuw, is dit een teken?'

                                                                                                   - uit: De stam van de Holebeer - Jean M. Auel

Het is bijna 30 jaar geleden dat ik dit boek las. Het verbaast me dat sommige passages mij helder voor de geest staan, terwijl ik andere lees alsof het de eerste keer is.

1 opmerking:

  1. Ja, gek he, maar ik kan me ook nog passages herinneren en heb de boeken ook zo'n 30 jaar terug gelezen. Veel leesplezier.

    BeantwoordenVerwijderen