dinsdag 22 januari 2013

50books - vraag 2

Welk boek krijg je maar niet uitgelezen, hoe vaak je er ook aan begint?

Boeken niet uitlezen, daar ben ik erg sterk in. Graag blijf ik in de sfeer van het boek, het verhaal. Fantaseer ik nog lekker door.

Dan zie ik na maanden, jaren het boek voorbij komen en weet nog precies tot hoever ik het las en vanaf wanneer ik verder door fantaseerde.

Ik heb regelmatig de teleurstelling gehad dat het verhaal met een domper afgeschreven werd. En dus uiteindelijk erg tegenviel.

Maar er zijn ook boeken, waar ik totaal niet doorheen kom. Ik probeer het opnieuw, en toch is er een moment dat ik het boek terzijde leg.
Daar staan er wel wat van in mijn kast. Er is er één die daar zeker voor in aanmerking komt: de Bijbel. Het oude testament zie ik als het grote metaforen-boek. Het nieuwe testament - niet om doorheen te komen! Vroeger las mijn vader iedere dag na het eten uit de Bijbel. En ja, toen ook al vond ik het nieuwe testament slaapverwekkend.

Een Jaar Als (G)Een Ander van Kristien Hemmerechts. Ik vind het gegeven mooi: iedere dag 30 minuten schrijven, een jaar lang, als discipline-opdracht voor een groep studenten. Om zoveel mogelijk de waarheid te zeggen. Zelf schreef ze mee, wat resulteerde in het boek. Waarbij zij vastelde: De waarheid laat zich niet zo makkelijk zeggen. Ook speelt het geheugen een bijzondere rol. Wat is nu waarheid?



Nu ik iedere ochtend mijn 3 ochtendpagina's in 50 minuten schrijf - inmiddels 124 dagen achtereen, zonder een dag over te slaan - begrijp ik wat de achterliggende gedachte is van het gedisciplineerd schrijven. Waarheid, wat is dat nou? Als schrijver kleur je de gebeurtenissen. Ik zou liever willen zeggen: wees eerlijk. Dat vind ik belangrijker dan de waarheid beschrijven. Er niet omheen draaien, maar to the point. Met als achterliggende gedachte dat iedereen een eigen waarheid ervaart.

Voor de 50books-vragen is hier de link naar Peter Pellenaars.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten