zaterdag 12 februari 2011

Vergeten

Hoe is het als je het contact met de werkelijkheid verliest? Als je je noodgedwongen terugtrekt in een kleine wereld? Ik las ‘Hersenschimmen’ van Bernlef en werd daar niet blij van. De hoofdpersoon wil genieten van zijn rustige, oude dag tot het moment dat hij zich ervan bewust wordt dat er lege plekken in zijn hoofd komen. Hij verliest het contact met de wereld om hem heen, verdwaalt hij bij tijd en wijle, krijgt moeite met het formuleren van zinnen die hij wil uitspreken, leeft gedeeltelijk in het verleden én heden, en – daar schrok ik nog het meeste van – hij ziet zijn vrouw voor zijn moeder aan. Kortom: zijn wereld stort in.
Het verhaal wordt verteld vanuit de hoofdpersoon gezien. Niet de toeschouwer die naar de vergeetachtige kijkt, nee, vanuit de vergeetachtige zelf. Het verhaal bracht mij niet alleen aan het denken. Sterker nog: het bracht mij in een lichte paniek. Alles wat vertrouwd is, wordt een onbekende wereld.
Zelf ben ik 2 keer per jaar al in de war als de klok een uur naar voren of naar achteren wordt gezet. Alles mag wat mij betreft veranderen, maar niet de tijd. Ik realiseer mij dat als je geheugen je in de steek laat, dat niet alleen de tijd, maar de hele wereld om je heen verandert. Als ik te maken krijgt met een partner of een dierbaar familielid die vergeetachtig wordt, hoop ik dat diegene de relatie met mij niet vergeet. Als dat gebeurt, stort ook mijn wereld in.

Write On Wednesday. Wil je ook mee doen? Lees hier de spelregels.

9 opmerkingen:

  1. Nou mòs ik eêrs eêns effe kikken hoe ik hier mòs reagere maôr ik hêt, hêt gèvònne.
    Zó gaôt dà meê vègete... dèr bèn wel eên remedie op, maôr die gaôt ik nie vèklàppe! Leuke WoW.
    Annie zeg gedagies.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is een in- & intriest gebeuren als je ziet dat dit een dierbare overkomt. Als het jezelf overkomt is het voor jouw dierbaren die moeten toekijken in- & intriest.
    Helaas is de oplossing/genezig/voorkoming van dit ziektebeeld nog niet gevonden.

    Als vrijwilligers kwam ik dit tegen. De persoon in kwestie werd er bovenop nog eens vreselijk agressief ook. En tja dan hoop ik, als dit mij ook moet overkomen hoop ik dat die agressie er niet bij komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er is ook een weblog van een alzheimerpatiente: http://www.alzheimerdagboek.nl/

    Iedere keer als ik daar weer lees, grijpt het me aan. Hoe anders wordt de wereld als je de dingen gaat vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind Hersenschimmen een keigoed verhaal.Je hebt er een mooie wow vergeten over geschreven.TOPPIE

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Net als Novie vind ik hersenschimmen een keigoed verhaal.Het laat je een beetje zien hoe het kan gaan.zelf heb ik er een paar keer over geshreven toen het hier aan de orde was.Was want beide zijn inmiddels overleden.Bernlef vind ik geweldig om te lezen trouwens.

    http://velavidalenta.web-log.nl/jenke/2010/02/het-mooiste-ser.html

    http://velavidalenta.web-log.nl/jenke/2010/03/ritme.html

    http://velavidalenta.web-log.nl/jenke/2010/05/moederdag.html

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie WOW en inderdaad is het erg confronterend als je dat boek leest, of als je in contact komt met iemand met geheugenverlies. Het positieve hieraan is; niet alle geheugenverlies is Alzheimer. Maar het akelige is; er zijn meer vormen van dementie die ons kunnen overkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mooie wow, ik werk bij bejaarden en het komt regelmatig voor dat iemeand me in een paar minuten tig keer hetzelfde verhaal verteld.
    lijkt me vreselijk als je dement wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Veertje Vederlicht17 februari 2011 om 18:33

    Dank aan jullie allen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hele mooie WOW. Het is zo ingrijpend als zoiets gebeurd.

    BeantwoordenVerwijderen