zondag 6 maart 2011

De poes knipoogt naar mij

Zondagmiddag. Tijd om me even terug te trekken in de badkamer. Het bad loopt vol, terwijl ik mijn boek, mijn bril en twee handdoeken klaarleg en een nieuwe fles shampoo neerzet voor een uurtje weken in voedende olie. Even tijd voor mijzelf. De zon schijnt nog zeker een half uur volop voordat hij langzaam achter de huizen aan de overkant wegzakt, de avond in. Dat licht kan ik mooi gebruiken om de laatste bladzijden van mijn boek te lezen, terwijl ik in het warme water lig. De poes ligt in het zonlicht dat op het bed valt. Hij weet dat het niet mag, overdag op het bed liggen slapen, maar ... hij weet ook dat het zondag is en ook dat ik voor lange tijd in de badkamer spetter, dus gokt hij erop dat ik het niet zie. Helaas voor hem: ik zie alles. Ik laat hem lekker liggen; ook hij snakt naar zonlicht en buiten is het nog te koud om een plekje te zoeken en te doezelen. Want dat is wat hij het liefste doet, doezelen. Net doen alsof hij niets hoort en ziet en ondertussen alle bewegingen in huis in de gaten houden.
Ik laat mij in het hete water glijden, plaats het kussentje onder mijn hoofd, zet mijn bril op - die meteen licht beslaat - en open mijn boek op de bladzijde waar ik gebleven was. Ik kijk naar de bladzijden die mij nog resten: dat moet lukken het komende uur. Manlief brengt mij een kop thee, plaatst het op de rand van het bad waar het net een stukje breder is en vraagt of alles naar wens is. Natuurlijk is het naar wens. Ik vermaak mij uitstekend.
Ik pak de theekop en onder het drinken kijk ik naar de poes, die nu nog maar een heel dun streepje zonlicht op zijn vacht vangt. Hij is zelfs al wat opgeschoven; hij weet dat als hij verder opschuift, hij van het bed valt. Ik kijk naar de poes en hij kijkt mij aan. Zijn rechteroog valt heel kort dicht: hij knipoogt naar mij. Alsof hij zeggen wil: 'Ik lig hier prima en jij daar ook. En wat er ook gebeurt: ik blijf liggen, jij kan me nu toch niet wegsturen.' En nogmaals knipoogt hij naar me als ik mijn lege theekop weer terugplaats op het randje en mijn boek weer oppak. Heerlijke zondag. Wie doet me wat?

1 opmerking: