zondag 19 februari 2012

Kolibrie

Sinds 11 januari volg ik een training Mindfulness, een aandachtstraining van 8 weken. Inmiddels heb ik les 6 achter de rug en mediteer ik – bijna – dagelijks trouw mijn oefeningen. Al in de derde week vroeg mijn lijf om deze aandacht. Een soort hongergevoel dat langzaam maar stevig in mij begon te leven. Tot op de dag van vandaag.

‘Een dag niet gemediteerd is een dag niet geleefd,’ zou zomaar mijn levensmotto kunnen worden.

Samen met de honger naar mediteren kwam ineens ook weer de kolibrie in mijn leven. In de visualisaties* komt regelmatig Kolibrie mijn aandachtsveld ingefladderd.

Tijd om op onderzoek uit te gaan.

Luisteren naar dieren  Ted Andrews in 'Luisteren naar Dieren' zegt er dit over:

Kolibrie:
Kwintenssens: Onuitputtelijke vreugde en levensnectar
Machtcyclus: Overdag

… Onder het vliegen en bidden maken zijn vleugels een brommend geluid (vandaar de Engelse naam: hummingbird). We weten allemaal goed het is onder het werk te zingen, maar brommen is feitelijk veel effectiever. Het zorgt voor een innerlijke massage en herstelt de gezondheid en het evenwicht. Kolibrie herinnert ons eraan dat te doen. Hij houdt ons voor dat we vreugde moeten scheppen in wat we doen en het moeten uitzingen van plezier.

… houdt ondermeer verband met vuur en relaties, verleden en toekomst

… kan met zijn vleugels een acht-figuur beschrijven (VV: lemniscaat) – een symbool voor oneindigheid. Aldus verbindt hij ons met verleden en toekomst en de wetten van oorzaak en gevolg.

… Kolibrie is de behendigste vlieger van alle vogels. Hij kan stil in de lucht hangen en achteruit, vooruit en zijwaarts vliegen. Hij kan niet lopen (VV: !) en vliegt overal heen. Kolibrie houdt ons voor dat wanneer we echt genieten van wat wij doen, we zo licht als een veertje (VV: !) zijn en ons leven overstroomt van de nectar. 

… is voor geen enkele roofvogel bang. Gemeld wordt dat men Kolibrie zelfs arenden heeft zien verjagen.

… Geen enkele andere vogel kan achteruit vliegen. Kolibrie kan zich aldus door het verleden bewegen en daaruit de vreugdevol stemmende nectars extraheren. Hij kan je helpen vreugde en plezier te scheppen in overschillig welke situatie.


MedicijnkaartenJamie Sams en David Carson schrijven in ‘Medicijnkaarten – dieren als symbolen van helende kracht’:

… Kolibrie kan ons de kracht geven om het raadsel op te lossen van de tegenstrijdigheid van dualiteit.

… Grote Geest heeft Kolibrie geschapen met het doel haar iets van andere gevederde schepselen te laten afwijken. 

… kolibrieveren het hart doen opengaan… 

… voor Zuster Kolibrie is het leven een wonderland van verrukking

… brengt mensen samen in relaties die het beste in hen naar boven brengen…


Ik merk dat Ted het constant heeft over 'hij', terwijl Jamie en David spreken over 'zij' als het om Kolibrie gaat.

Zo bezig zijn met Kolibrie geeft mij een heel goed gevoel. Zoveel herkenning. Een cadeau dat ik met open armen in dankbaarheid ontvang. Dat brengt Mindfulness mij.

*Visualisatie geeft een focus. ’t Werkt omdat je mind het verschil niet opmerkt tussen visualisatie en realiteit. Realiteit is ook een visie op gebeurtenissen. - met dank aan Els Lijesen

3 opmerkingen:

  1. Mooi Veertje! Dieren zijn onze vrienden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veertje heb je mijn blog over vogels tellen etc. al gezien en die schattige musjes? Zo lief...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een kolibriveertje is ècht een vederlicht veertje!

    BeantwoordenVerwijderen