zondag 5 februari 2012

Leegte

Op een sneeuwdag als vandaag heb ik huisarrest en gebruik ik mijn tijd om diepgang te vinden.
Mijn nieuwste boeken-aanwinst 'Aandacht voor pijn', geschreven door Vidyamala Burch, is niet een boek dat ik in 1 keer uit zal lezen. Het is meer een doeboek. Tussen de verschillende passages sla ik een ander boek open en lees een tekst van Meister Eckhart:

Vanuit, of in leegte kan iets nieuws ontstaan.
Leegte is de open gemoedshouding waarmee je kunt luisteren.
Vanuit leegte kun je alle kanten op. Ruimte.
Alles komt er uit voort. Leegte lijkt op rust en stilte.
Er zijn geen grenzen van tijd en ruimte.
Het is optimale vrijheid en rijkdom.
Tegelijkertijd is het dat zeker niet.
Het is niet eens de tegenpool van vol, drukte, volheid.
Want het is niets, leegte.
De verrukking van dit oneindig moment.
Alleen volkomen leegte is volledig vervuld zijn.


Het is misschien niet de meest makkelijk te begrijpen tekst. Ikzelf moest het een paar keer lezen, voor ik er maar iets van begreep. Iedere zin is genoeg om een tijd op te mediteren.
Sinds een maand beoefen ik Mindfulness. Ik maar denken dat ik leer mediteren terwijl ik op een stoel kan blijven zitten. Niets is minder waar. Niet alleen mijn hoofd beoefent mindful te zijn, mijn lijf, dat toch al niet zo lekker mee kan werken, moet er ook aan geloven. En vooral dat lijf protesteert enorm. Wat nou yoga-oefeningen? Mens, ga toch in een hoekje van de bank zitten. Laat het lijf nou maar gewoon haar eigen weg gaan. Tsja. Tot ik mijn trainster mij laat adviseren: aandacht voor jouw pijn.

Liever ervaar ik de verrukking van dit oneindig moment!

2 opmerkingen:

  1. Heb je veel pijn? Met leegte heb ik niet veel, wel met liefst oneindige ruimte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is mee te leven, Sagita, die pijn van mij. Ik draag de pijn al heel lang mee en het is wel regelmatig puzzelen, hoe ik 'gewoon' mijn leven kan leven. Juist met deze winterse kou, merk ik dat er meer pijn is. Doorbloeding is slecht en dus loert onderkoeling om het hoekje.
      Wat mij boeit in de tekst over Leegte is het dubbele van leeg én vervuld zijn tegelijkertijd.

      Verwijderen