zondag 3 februari 2013

50books - vraag 4

Van welke auteur lees je alles, maar dan ook alles wat uitgebracht wordt?

Wat een eenvoudige vraag! Ik kijk naar de boekenkast in de kamer en zie ze staan, keurig in het gelid.

Alles van Marianne Frederiksson. Sinds 'Simon' ben ik gegrepen door haar boeken. Zou er een nieuw boek uitkomen, uit haar nalatenschap, dan ben de eerste die het boek aanschaft en leest. Nog ver voor een recensie verschijnt in de krant of een cultuurprogramma haar boek bespreekt.

Ik las en herlees alle 6 - hele dikke en vooral zware - boeken in de serie van De Aardkinderen van Jean Auel. Met mij moet niemand willen discussiëren over de zin en onzin van deze verhalen. Ik geniet van de bladzijden lange bschrijvingen van landschappen en wolkenpartijen.

Ischa Meijer is de volgende in de rij van 'ik-lees-alles-van'-boeken. Maar ook wat er over hem geschreven is. Ik ben geen fan van Connie Palmen, maar IM is een heel fijn boek. Gijs Groenteman schreef ook over Ischa. Zo leer ik over de schouder van anderen heen kijkend steeds een beetje meer van deze man.

Kate Mosse. Het Labyrinth, De Vergeten Tombe, De Wintergeest en haar laatste boek Citadel, voordat iemand door heeft dat er een nieuw boek uit is, ligt deze al binnen handbereik en lees ik in gestolen momenten en verloren uurtjes.

Katharine Neville. De Acht, De Magische Cirkel en Het Vuur.

En dan niet te vergeten:



Martin Bril. Eerst alleen in de krant. Het Parool liet me met hem kennismaken, later De Volkskrant, en weer later zijn boeken, samengesteld uit zijn verschenen - en helaas bijgewerkte - columns. Het meest smul ik van zijn Frankrijk-verhalen.

Ik kan nog langer doorgaan. Heb je nog even?

#50books is een initiatief van Peter Pellenaars. 50 weken lang zal hij op zondag een vraag stellen die betrekking heeft op boeken, lezen, omstandigheden etc. De blogs die daarover geschreven worden, verzamelt hij op zijn blog. Ook een 50books-vraag beantwoorden? Lees hier meer.

5 opmerkingen:

  1. Van mij had je nog wel een tijdje mogen doorgaan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De nachtwandelaar van M Frederikson ook zo mooi en ja ik heb ook alles haar gelezen (glimlach)
    Bij mij is een andere columns schrijver favoriet.
    leuk al die verschillen te lezen vind je ook niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zeker leuk om ook alle andere blogs hierover te lezen. En het brengt mij weer op ideeën. Zo van 'O ja, die ook en die en...' Inspiratievol! Nog genoeg stof om over te schrijven. Wellicht komt er nog een tweede deel.

      Verwijderen
  3. En zo leer ik weer nieuwe boeken en schrijvers kennen :). Ik heb Martin Bril geprobeerd te lezen, die ene serie over dat meisje, maar dat hield mij niet lang geboeid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Frederikson ja, daar staat bij mij ook een ander van.
    Martin Bril, jaloersmakend zoals die man zijn observaties omzet in verhaal, ik lees hem graag.
    Leuk he, die wandeling door de boekenkasten van jezelf en anderen.

    BeantwoordenVerwijderen