zondag 30 december 2012

De zee

De zee heeft een enorme aantrekkingskracht op mij. De grootsheid, de weidsheid, de wijsheid. Ik voel me daar klein, nietig zelfs, maar wel een schakel in het geheel. Problemen verwaaien, vooral tijdens een november-storm. Ineens staat alles in een ander perspectief.

Schiermonnikoog, een zondag in september 2006. Ik werd vroeg wakker en besloot  naar het strand te gaan. Het eiland sliep nog. Het was die dag heel mooi weer. Volop zon, een strak blauwe hemel, nauwelijks wind. En ik was alleen. Alleen op de Badweg. Alleen langs het Noderstraun, het allerlaatste appartementencomplex aan de Badweg voor de duinen. Alleen door de duinen. Ik hoorde de trein. "Goh, de trein.... Een trein? Hier? Op Schier?", dacht ik nog. Het bleek de branding te zijn. De rollende branding van links naar rechts. Precies het geluid van een passerende trein in de verte.
Ik liep het strand op. Even alleen op het immense strand. Niet helemaal alleen. Heel ver weg liep een vrouw met haar 2 honden. Te ver om oogcontact te hebben. De honden renden elkaar voorbij, stonden ineens stil en renden rollend over elkaar heen weer terug.
Ik keek naar de zeehonden die op een zandbank in zee naar mij leken te kijken. Ineens voelde ik iemand naast mij komen staan. Een man, op ongeveer op 50 meter afstand. Ook hij was alleen. Ook hij keek naar de zeehonden op de zandbank. Hij liep nog iets verder richting zee.

We stonden een aantal minuten stil. Ieder kijkend naar de zee. Ineens draaide hij zich om, liep vlak langs mij heen en zei: "Zo, dat neemt niemand ons meer af, deze ervaring." Jubbelend ging ik weer naar mijn hotel, waar op mij gewacht werd, mét ontbijt.

Het water in de oceaan. Overmand door emoties vul ik de oceean aan met mijn tranen. Tranen van geluk, tranen van verdriet.

Het minst gevaarlijk is mijn schip in de haven te laten, maar wil ik echt iets beleven, ervaren, leren, dan moet ik mijn schip de haven uit varen. Voorbij de klip, in open water, loop ik het grootste gevaar. Daar zijn risico's. Dat is leven.

960 Terug naar de Kust - Maggie MacNeal



Voor meer verhalen "De zee" of voor informatie over de Profeet en de muziek ga je naar Heldinne's Reis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten