dinsdag 11 december 2012

Over kopen en verkopen

Een tijd lang werkte ik 4 dagen in de week - verspreid over 7 dagen. Er waren dag-, avond-, nacht- en weekenddiensten. De uren die ik in een week teveel werkte, werd gecompenseerd in vrije tijd. Door de week. Op de dagen dat ik werkte was er nauwelijks tijd om te winkelen. Even snel een boodschap, dat lukte nog wel.
In die tijd hielden winkeliers zich aan de sluitingstijdenwet, op straffe van een fikse boete. 's Avonds om 6 uur sloten de winkelieren hun deuren. Op donderdagavond was er koopavond. En op zaterdag was het om 5 uur al uitgestorven in de winkelstraten. Zondag, rustdag. Geen winkel was open.

Iedere week ging ik naar de Bijenkorf. Minstens 1 keer per week. Meestal op vrijdag naar De Bijenkorf, helemaal mijn winkel. Dan gaf ik uit... Ik kon heel goed kopen. Boeken, veel boeken, CD's, kleding. Zoveel ik kon dragen.

Als je alsmaar koopt, komt er een moment dat er veel - teveel - gekocht is. Dan raakt de ruimte overvol. Dan moet er geruimd worden. Het zou logisch kunnen zijn dat ik de spullen waar ik genoeg van heb, weer ga verkopen. Helaas ontbreekt het mij aan handelsgeest. Ik gaf weg; ik geef nogsteeds weg. En als ik het aan de straatstenen niet kwijt kan, dan gaat het naar de Kringloop.

Ik kan gewoonweg geen geld vragen voor iets wat ik niet meer wil hebben. Ik probeer het, maar het voelt voor mij niet goed. Wat is de waarde van iets dat in de weg staat? Grote bewondering heb ik voor mensen die hun spullen via het internet aanbieden. En doorzettingsvermogen hebben, om uiteindelijk dat ene tafeltje, of die kast te ruilen voor geld.

Geld. Zo heb je het, zo ben je het weer kwijt. Zie het dan maar weer te krijgen... Mij lukt het niet.

1882 Money Money Money - Abba




Voor meer verhalen "over kopen en verkopen" of voor informatie over de Profeet en de muziek ga je naar Heldinne's Reis.

3 opmerkingen:

  1. Grappig, zo stond ik er ook altijd in. Totdat kindeke heel nuchter zei: 5 euro is meer dan nul euro. Ik heb sommige mensen héél blij gemaakt voor die 5 euro of andere luttele bedragen. 't Was een leuke ervaring, Marktplaats.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het siert je dat je 'kan' weggeven!
    wij doen het ook zo hoor: veel wat we niet meer gebruiken gaat naar de kringloopwinkel of we maken iemand blij door het gewoon weg te geven.
    groetjes, Hilde
    http://doorhetoogvan.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, zo voel ik het dus ook soms. Maar de opmerking van Heldinne is ook wel iets om over na te denken....

    BeantwoordenVerwijderen