woensdag 19 december 2012

Over vriendschap

Laat ik vandaag nou 3 keer Het Goede Doel gehoord hebben op de radio... Zij staan met het nummer 'Vriendschap' op de 1104e plaats in de Top 2000. Maar dit past niet in mijn blog over vriendschap. Hier gaat het over de illusie vriendschap. Dat je zomaar iemand kwijt bent na een verhuizing, nadat je relatie gestopt is...

Eén keer trek je de conclusie
Vriendschap is een illusie
Vriendschap is een droom
Een pakketje schroot met een dun laagje chroom

Ik heb gelukkig hele andere ervaringen met vriendschappen. Niet dat ik veel vrienden of vriendinnen heb. Maar wel een paar heel waardevolle vriendschappen, waarbij ik zeker ben dat als ik ooit in een situatie terecht kom en ik iemand nodig heb, ik bij hem of haar terecht kan.
Vriendschappen komen en na verloop van tijd, kan het zijn dat we ineens andere interesses ontwikkelen en raken we elkaar uit het oog. Helemaal over hoeft het niet te zijn. Ik kan ze zomaar na jaren weer tegenkomen en dan pakken we de draad weer op. Of we wisselen wat nieuwtjes uit en gaan weer ieder onze weg.
Zo hervond ik mijn vriendschap met vriendin J. na enkele jaren.
Na een hele intense periode raakten we ons beider spoor bijster: we raakten elkaar letterlijk kwijt. Mijn collega, die van mijn werk 'verhuisde' naar het werk van J., was het zat iedere keer aan de één te moeten vertellen hoe het met de ander ging en riep: "Weet je wat? Hier is haar emailadres en geef mij het jouwe. Jullie moeten elkaar hoognodig weer treffen." Toevallig - voor zover je hier van toeval kunt spreken - pakten wij bijna tegelijkertijd de kans met beide handen aan en stuurden elkaar bijna op hetzelfde moment een mail. Sinsdien hebben we elkaar weer 'gevonden'.

Mijn muziekkeuze voor vandaag, bij dit blogje, is toch weer dat ene nummer. Vorig jaar koos ik een andere uitvoering. Met James Taylor. Voor vandaag zocht ik uit verschillende Carole King-uitvoeringen er toch ook weer eentje uit waarbij James Taylor actief is. De tekst geeft helemaal weer wat ik in vriendschappen zoek en wat zeker ook wat ik te geven heb.

702 You've Got A Friend - Carole King met James Taylor in 2010



When you`re down and troubled and you need some love and care,
and nothing, nothing is going right,
close your eyes and think of me and soon I will be there
to brighten up even your darkest night.
You just call out my name, and you know wherever I am,
I`ll come running to see you again.
Winter, spring, summer, or fall, all you have to do is call
and I`ll be there
You`ve got a friend.

If the sky above you grows dark and full of clouds,
And that old north wind begins to blow,
Keep your head together and call my name out loud.
Soon you`ll hear me knockin` at your door.
You just call out my name, and you know wherever I am,
I`ll come running to see you again.
Winter, spring, summer, or fall, all you have to do is call
and I`ll be there, yes, I will.
Now ain`t it good to know that
you`ve got a friend

when people can be so cold.
They`ll hurt you, yes, and desert you.
And, take your soul if you let them.
Oh, but don`t you let them.
You just call out my name, and you know wherever I am,
I`ll come running to see you again.
Winter, spring, summer, or fall, all you have to do is call
and I`ll be there, yes, I will.
You`ve got a friend.
You`ve got a friend.
Ain`t it good to know you`ve got a friend



Voor meer verhalen "over vriendschap" of voor informatie over de Profeet en de muziek ga je naar Heldinne's Reis.

1 opmerking:

  1. een heel prachtig nummer!
    ja, fijn is het als je na jaren een vriendschap terug kan oppikken en het lijkt alsof het nog maar gisteren was dat je elkaar zag!
    hartelijke groet, Hilde
    dit is mijn bijdrage 'over vriendschap': http://doorhetoogvan.blogspot.be/2012/12/over-vriendschap.html

    BeantwoordenVerwijderen