vrijdag 21 december 2012

Over de tijd

Tijd staat soms stil, maar vaker glipt hij door mijn vingers. Dan ben ik geconcentreerd bezig en vergeet letterlijk de hele wereld om mij heen. Het zijn van die middagen die ik vul met ... Ik noem het 'in mijn knollentuin zijn'. Denken dat je alle tijd van de wereld hebt. Op het moment dat ik 'eruit' kom, uit mijn knollentuin, dan is er vaak de paniek dat ik nog van alles had willen doen. En zeker had moeten doen. Dan helpt het niet mezelf wijs te maken dat er morgen weer een nieuwe dag is.

Vanmiddag bezocht ik een dubbele receptie. 2 oud-collega's van het laboratorium hadden een memorabel feit te vieren, te herdenken. H. is 40 jaar in dienst; W. neemt na 35 jaar afscheid. Ikzelf had 23 jaar geleden het lab verlaten en vond een nieuwe afdeling in hetzelfde gebouw. We komen elkaar heel vaak tegen. Het laboratorium was mijn eerste echte werkkring. Tot groot plezier ontmoette ik nog meer oud-collega's, met wie ik al meer dan 20 jaar het contact kwijt was geraakt. We zaten als oud-gedienden bij elkaar en de herinneringen schoten over tafel. Er was een presentatie samengesteld met foto's vooral uit die begintijd. Die deden nog meer herinneringsluikjes openen. We konden er geen genoeg van krijgen. De mensen op de foto's zijn nu jaren ouder, toch zie ik ze nog als toen. Niet ouder geworden.

Wonderlijk dat tijd dan wegvalt. Alsof het nog maar pas geleden is allemaal. Gebeurtenissen begin dit jaar zitten meteen alweer heel ver weg in tijd, terwijl alles uit de begintijd - zo'n 35 jaar geleden - nog snel naar boven popt.

Regelmatig denk ik dat ik de tijd wel zou willen stoppen. Bewaren. Om dat wat er speelde nogeens rustig te bekijken, opnieuw te beleven. Om bijvoorbeeld die ene dierbare persoon, om te zien wat er nou mis ging en het contact verbroken is. Met de stille wens de gebeurtenissen een andere wending te geven...

616 Time in A Bottle - Jim Croce



Voor meer verhalen "over de tijd" of voor informatie over de Profeet en de muziek ga je naar Heldinne's Reis.

3 opmerkingen:

  1. mooi stukje en prachtig lied!!!
    Bij mij hetzelfde hoor: tijd glipt vaak door mijn vingers. blijf hangen bij dingen die ik niet 'moet' doen en kom daardoor tijd tekort voor de dingen die wel moeten gedaan worden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reactie, Hilde.
      Ik denk dat we allemaal wel op de één of andere manier last hebben van 'tijdglippers'.

      Verwijderen
  2. Jim Groce, ook zo'n jeugdherinnering...er komt heel wat boven al schrijvend.

    BeantwoordenVerwijderen