dinsdag 4 december 2012

Over kinderen

Je kinderen zijn je kinderen niet.
Zij zijn de zonen en dochteren van 's levens hunkering naar zichzelf.
Zij komen door je, maar zijn niet van je,
en hoewel zij bij je zijn, behoren ze je niet toe.

Kijken door de ogen van een kind. Verwondering. Kijken als een kind, alsof je alles om je heen, iedere dag opnieuw voor het eerst ziet.
Het vergt enige oefening. Een beetje doorzetten en je ziet de wereld op een speciale manier.


Kinderen. Belangrijk vind ik het om het kind in mijzelf te voelen, te voeden en te bewonderen. Als een kind op ontdekkingsreis door het leven. Wandelend, dansend, wervelend...

Er kwamen geen kinderen door mij. Het is er gewoon niet van gekomen.
Het is goed zo.
Er zijn gelukkig veel kinderen om mij heen. Kinderen van vrienden, buren, collega's. Hun verhalen over hun kinderen, hun kleinkinderen. Daar kan ik erg blij van worden.
Daarnaast pronk ik met andermans veren, als stiefoma: er zijn 4 kleinkinderen.

Erg lastig om een Top2000-nummer te vinden dat mijn tekst muzikaal ondersteunt. Ik ben er bijna de hele dag mee bezig geweest, totdat...

Trijntje Oosterhuis zong dit bijna kinderlied ter ere van de geboorte van Amalia, het eerste kind van Willem-Alexander en Máxima in 2003.

1992 Nu jij er bent - Trijntje Oosterhuis



Voor meer verhalen "over kinderen" of voor informatie over de Profeet en de muziek ga je naar Heldinne's Reis.

2 opmerkingen: