zondag 2 januari 2011

De werkelijkheid is anders

Wat kan er bedoeld worden met ‘werkelijkheid’ of liever gezegd ‘DE werkelijkheid’? Het is voor ieder mens anders. Kwestie van interpreteren. Kwestie van kijken, horen, zien, proeven, voelen. Mijn gras is groen. Is het gras van mijn buurman groener? Is het gras groener aan de andere kant van de heuvel? Hoe groen kan groen zijn en wat is groen? Ervaar ik groen hetzelfde als mijn buurman of degene die aan de andere kant van de heuvel woont? Er zijn mensen die het gras helemaal niet als groen ervaren. Die mensen hebben een andere kleurdoos. Kleurdozen met 6 kleurtjes. En geen kennis van mengen, mixen. Anderen hebben een kleurdoos met 144 verschillende kleuren. En vaak ook geen kennis van mengen ofmixen, misschien omdat dan ‘alle’ kleuren al aanwezig zijn en er nauwelijks een uitdaging te vinden is.

Met De werkelijkheid gaat het net als met De waarheid. Er is geen De waarheid. Iedereen heeft zijn eigen waarheid. Je ziet iets en vult gelijk in. Een eigen invulling, interpretatie, kleur, geluid, beeld, smaak en sensatie. De mens legt er iets van zichzelf in. Als kind al keek ik graag naar zonsondergangen. Ik was verbaasd over al die kleuren, die van hel en fel langzamerhand in pastel overgingen, tot de nacht de deken over het landschap drapeerde. Iedere ansichtkaart met een zonsondergang moest ik hebben. Ik spaarde zonsondergangen.

Mijn opa wist het stellig. Hij zei me: "Als je van zonsondergangen houdt, dan ben je depressief, of heb je in ieder geval aanleg tot depressiviteit." Gelukkig heb ik geen weet van depressiviteit; ik ben – zoals ieder mens - weleens somber, maar depressief, nee, dat kan ik niet zeggen. Tot op de dag van vandaag geniet ik van zonsondergangen. Even een klein momentje van reflectie, een moment van stilte. Maar misschien is de werkelijkheid wel anders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten