vrijdag 31 december 2010

Sneeuw

De ‘witte’ sneeuwlaag dooit langzaam weg van ons hof. Waar zijn die spontane sneeuwbalgevechten gebleven? Via de media hoor ik van geweldplegingen na het gooien van een sneeuwbal. Zeker mensen die nog nooit zelf een sneeuwbal hebben gegooid. Twee weken geleden, op zwarte – witte – vrijdag en wij allen overvallen werden door sneeuwval, stond ik in 020-zuid te wachten voor een stoplicht, toen een fietster ontdekte dat fietsen niet meer lukte. Zij parkeerde haar fiets tegen de gevel, dook naar beneden om sneeuw te graaien, vormde met haar handen een sneeuwbal en keek hoopvol in de richting van mijn auto. Zij mime-de: Mag het? Ja? Echt? Mag het echt? Haar sneeuwbal raakte mijn zijraam vol. Ik keek naar haar reactie, maar zij was al weer in oog-contact met een volgende automobilist. Van hem mocht het niet. Stel je voor. De man was het kind-in-hem kennelijk verloren in één van de sneeuwbalgevechten in zijn jeugd. Ik herinner mij een sneeuwbalgevecht in ons straatje begin jaren 60. Hoe ontstaat zoiets? Niets gepland, geen afspraken, wel heeeeel veel sneeuw. Ineens was daar het magische moment en kwamen bijna alle bewoners – jong en oud – naar buiten, dik ingepakt, om sneeuwballen naar elkaar te gooien. Ik nam er geen deel aan, maar genoot met volle teugen vanachter het raam in de woonkamer. Verschillende groepen vormden zich. Ineens was het voorbij: zo snel het begon, zo snel was het weer voorbij. En ik? Ik wachtte op het volgende gevecht. Ik wachtte en wachtte en ik wacht nog steeds.

Sneeuw
1 witvlokkige bevrozen waterdamp
2 zwarte sneeuw; zien armoe lijden
3 cocaïne
4 bevroren water
5 natuurverschijnsel
6 witte vlekjes op het beeldscherm van een tv

Write On Wednesday, wil je ook mee doen? Lees hier de spelregels.

9 opmerkingen:

  1. Misschien is 2011 het jaar waar je op gewacht hebt... ;) Een leuke WOW, en ik wens je een goed jaar toe...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 2010 is het jaar geweest waar grote sneeuwbal gevechten konden plaatsvinden.Wat dat betreft is er niets veranderd.Wat wel veranderd is dat is de mens niet meer zo spontaan is als vroeger.
    Misschien als de mens weer veranderd komen de sneeuwbal gevechten ook weer terug.

    Ik wens je nog veel fijne sneeuwbal momenten toe in de winter van 2011/2012

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn wens voor jou voor 2011: dat je getuige mag zijn van een hele berg spontane sneeuwballengevechten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijk spontaan verhaal over een spontane actie, waren we allemaal maar eens wat minder gestrest en minder met ons zelf bezig.

    Een beetje relaxt, meer lachen, ik merk aan mezelf dat ik ook snel weer in die oude valkuilen val en als de dagelijkse beslommeringen weer beginnen, weer gestrest raak, maar ik geloof wel dat het voor mij mogelijk is om opgeruimd te blijven en als dat niet lukt, roep ik mezelf weer terug...opletten en bewust zijn dat vooral!

    Bedankt voor dit verfrissende verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jou verhaal brengt mijn terug bij "mijn eigen sneeuwbalgevechten" heerlijke herinneringen, maar ook uit de jaren 60.
    Het is zo jammer dat de spontaniteit van toen er niet meer is en waarschijnlijk ook niet meer terug zal komen.....

    Ik wens jou en de jouwe een heel goed, gelukkig en gezond 2011 toe en hopenlijk nog heel veel mooie verhalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sneeuw is dus eigenlijk emotie en soms komt het kind dan in je boven.(gelukkig maar)De allerbeste wensen voor 2011.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou ik was uitgestapt en had lekker een paar sneeuwballen teruggegooid hoor. In iedergeval tot mijn handen pijn zouden gaan doen. Tot dat moment is het nog leuk!
    Leuke WoW!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ja jammer he, dat er nog maar zo weinig sneeuwpret is.
    zou verplicht moeten worden!!! ;)

    BeantwoordenVerwijderen