woensdag 22 december 2010

Een kleine dom van Keulen

"The act of writing is what moves things forward" - Seth Godin

Een kleine dom van Keulen stond er op de radio in de huiskamer van mijn opa en oma. Geen moment haalde ik het in mijn hoofd om te vragen of ik daar mee mocht spelen. Het was een beeldje dat op de radio hoorde, alsof het ons in de gaten hield. Ik vraag me nu af wie dat beeldje meegenomen heeft, een cadeau voor mijn grootouders. Mijn opa is nooit over de grenzen van ons land geweest; mijn oma is na zijn overlijden met mijn moeder en haar zusters met een boot over de Rijn gevaren. Daar zijn foto's van, dus dan geloof ik dat. Mijn opa heeft vlak voor zijn overlijden van mij een boek geleend, met korte impressies en foto's van Canada, waar ik het jaar daarvoor was geweest. Hij vertelde mij van zijn broer Henk, die in Canada woonde, en dat hij die zo graag nog een keer wilde zien. Opa wist dat dat er niet meer van zou komen, zijn tijd zat er bijna op. Ik genoot van het kijken naar opa, terwijl hij met zijn oude dikke knuisten het boek liefdevol doorbladerde in de hoop op één van de vele foto's ineens zijn broer tegen te komen. Niagarawatervallen, Toronto, Québec, Montreal, Edmonton, Winnipeg ... "Ben jij hier geweest? Heb jij dit ook gezien?", vroeg hij meerdere malen als een foto zijn aandacht wat langer trok. "Nee opa, ik was daar maar 3 weken en dat land is zooo groot!", antwoordde ik dan.
Bijzonder dat in het leven van mijn opa nooit een kans is geweest om de grens over te reizen. Er was nauwelijks gelegenheid om op vakantie te gaan. Mijn grootouders gingen later - in de jaren 60 - met ons gezin mee naar Ommen, waar we een paar jaar lang in de zomervakantie naar toe gingen om daar te logeren op een boerderij. Daar haalde hij zijn hart op. Vissen, wandelen met mijn broertje, met z'n allen naar de markt, 's nachts kijken bij het geboren worden van zoveel biggetjes, de watergevechten. De dagen waren niet lang genoeg om alles wat wij wilden te laten gebeuren. En dan toch nog nooit de grens over geweest. Zelfs niet naar Keulen om daar de Dom te bekijken en er een miniatuurbeeldje van mee te nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten