zondag 19 december 2010

Auto


In mijn omgeving is het ‘hot’ geen auto te gebruiken. Alles op de fiets en als het niet anders kan: dan is er het openbaar vervoer. Kinderen worden op de fiets naar school gebracht – een enkel kind fietst zelf op een onwaarschijnlijk klein fietsje met vlaggetje - en daarna worden de boodschappen gedaan. Met overvolle tassen, het liefst aan het stuur, banen hun berijders zich een weg dwars door de drukke stad, verkeerslichten worden genegeerd, bij voorkeur over de stoep en tegen het verkeer in rijdend. Het lijkt wel een parallel universum dat bij tijd en wijle het mijne kruist. Autorijden levert in sommige gezelschappen direct heftige discussies op. Automobilisten begrijpen fietsers niet en omgekeerd. Af en toe lijkt het wel, alsof ik mij moet verdedigen. Als ik een fietser in de stromende regen tegenkom, of zoals gisteren tijdens een sneeuwbui, capuchon op en midden op de weg, dan lijkt het wel alsof de fietser denkt: ‘Weer zo’n automobilist die lekker droog zit en mij wel ziet.’ Dat zou best wel kunnen, maar helaas ziet een automobilist een fietser vaak over het hoofd. Helemaal als er geen verlichting wordt gebruikt.

Ik kan niet fietsen en ben ik geheel op de auto aangewezen. Heerlijk, ik houd van het autorijden. Bij voorkeur rijd ik door de polders en mijd ik snelwegen. Mijn auto brengt mij overal naar toe. Ik geniet van alles wat ik om mij heen zie. Op die enkele fietser na, die mijn pad gevaarlijk kruist.



Write On Wednesday, ook mee doen? Lees hier de spelregels.

6 opmerkingen:

  1. Tja, sommige fietsers denken dat de hele wereld van hun is en dat iedereen maar rekening met ze moet houden! Trouwens, zulk soort automobilisten heb je ook.

    Fietsen doe ik niet meer, fietsen worden nl. altijd van mij gestolen. Autorijden doe ik nog wel, tot mijn auto het begeeft, tot die tijd geniet ik er inderdaad nog van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt volkomen gelijk, echter ik probeer tijdens mijn werk als postbode, zoveel mogelijk rekening te houden met de auto's, om vaak te merken dat ze mij negeren... (met name wanneer ik voorrang heb)... Leuke WOW, en ik zelf geniet ook van de auto, al rijden wij niet zo vaak meer... vandaar dat we onze dure auto hebben ingeruild voor een goedkopere...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het onbegrip zit denk ik een beetje aan beide kanten. Ik maak geregeld automobilisten mee die b.v. rechtsaf slaan zonder fietsers of voetgangers voorrang te verlenen, uit kortzichtigheid of omdat ze denken "van die paar tellen die ik nodig heb hebben ze toch geen last" maar ook fietsers (en soms voetgangers) die vreemde fratsen uithalen in de veronderstelling dat die automobilisten ze er toch wel langs laten (b.v. fietsers die hier op een kruising in het centrum even snel een stukje van de stoep pakken en fietsend via het zebrapad oversteken, kennelijk denkend dat ook zij dan voorrang hebben)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie wow. De eeuwige strijd tussen fietser en automobilist... Maar vaak vergeten we dat er vaak veel meer achter zit dan een principiële keuze. Soms heb je gewoon geen keuze en ben je op dat ene vervoermiddel aangewezen (of dat nu een auto of een fiets is).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie wow.Ben zowel fietser als automobilist dus houd ik wel rekening met beide.Althans zoveel mogelijk.gr Jenke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tja en toen zat ik op de fiets, rijd ik op een voorrangsweg en ineens kreeg ik geen voorrang en lag ik gewond op de weg.....

    het was klaarlichte dag! en toch is het me overkomen...

    tja wat doe je eraan?

    Ik wil je ook hele fijne feestdagen toewensen en een zo gezond als mogelijk 2011

    p(^^)q

    BeantwoordenVerwijderen