vrijdag 30 december 2011

118 Jacques Brel

Voir un ami Pleurer, Ne me quitte pas, Marieke of Mijn vlakke land

Lang heb ik nagedacht of ik Jacques Brel op zou nemen in mijn favorieten-lijst van de Top2000 van dit jaar. Lang? Een hele maand december lang. En eerlijk gezegd: ik kan niet kiezen. Ik wil niet kiezen. Waarom zou ik?












Er zijn filmbeelden van Jacques Brel in een Brusselse studio, waar Mijn Vlakke Land opgenomen werd. Onder leiding van Ernst van Altena, die de vertaling voor zijn rekening nam, worstelde Brel met de Nederlandse woorden. Hij had daar heel veel moeite mee, Frans was zijn moedertaal.
Die beelden had ik graag opgenomen in deze blog, maar helaas voor ons allen: deze beelden mogen niet weergegeven worden op het www. Ik kan het weten: mijn lief was de filmer in 1963; hij bezit de auteursrechten.

1 opmerking:

  1. Wat heerlijk dat je niet gekozen hebt... Het is ook allemaal even mooi. En wat een bijzonder verhaal van dat filmpje.

    BeantwoordenVerwijderen