zondag 25 december 2011

227 Focus

Hocus Pocus


Bron: Joetjoep
Dutch prog-rockers Focus giving a breathtaking performance on NBC´s Midnight Special.
Thijs van Leer - Vox, Flute, Organ
Jan Akkerman - Guitar (-god!)
Bert Ruiter - Bass
Pierre van der Linden - Drums
Announced by the lovely Gladys Knight


Vanmiddag, 1e Kerstdag 2011 - ik was net neergestreken bij mijn ouders voor het kerstdiner - zag ik op de televisie een kerstconcert vanuit de Grote Kerk in Naarden. En wie verscheen daar in beeld: Thijs van Leer. Wat ouder geworden, voller maar nog steeds met lange lokken - die sinds een paar jaar onder zijn 'eeuwig' zwarte hoed vandaan komen. Die zwarte hoed draagt hij volgens mij nu dag en nacht, want de keren dat ik hem zie, in het echte leven (sporadisch) of op televisie, draagt hij die hoed. Ik zou schrikken als ik hem zonder zou zien. Het concert was indrukwekkend. Thijs speelt nog steeds prachtig dwarsfluit, in mijn oren als vanouds.

Focus. Samen met Jan Akkerman een gouden, nee, diamanten duo, die al heel snel - in mijn herinneringen - door een conflict uit elkaar gingen. Later las ik van alles over hun 'scheiding', het hoe en waarom, en steeds vanuit een andere hoek belicht en beschreven. Hoedan ook, nu ik deze live-clip zag, na hoeveel jaar het ook mag zijn: eeuwig zonde dat die twee niet meer samen spelen. Ik meen me te herinneren dat Thijs ook met Ramses en Liesbeth heeft samengewerkt in de jaren 60, als pianist en/of achtergrond zang. En dat zou weer kunnen verklaren, dat Thijs een jaar of 2, 3 geleden in de Amsterdamse Meervaart (MacArthur Park) zong, tijdens een hommage aan Liesbeth List. Gedenkwaardige voorstelling: de laatste keer dat ik Ramses in levende lijve zag.
Ik dwaal af... heerlijk. De herinneringen schieten weer door mijn hoofd.

Focus. In mijn platencollectie vind ik een dubbelaar: Focus3. Met o.a. 'Round goes the Gossip' en 'Sylvia'. Jammer dat dit soort muziek nauwelijks te horen is, gewoon in het dagelijkse leven.

Jaren 70: Thijs van Leer is mijn link tussen klassieke en hedendaagse muziek, in de tijd van Introspection, DE elpee met klassieke muziek met als achtergrondzangeres Letty de Jong en arrangementen van Rogier van Otterloo. Ook zo'n onnavolgbaar trio. Volgens mij heb ik zelfs 2 elpee's in de kast staan: Introspection en Introspection 2. Spelenderwijs raakte ik toentertijd door die elpees bekend met klassieke muziek en ik zong graag met Letty de Jong mee.

1 opmerking: