dinsdag 6 december 2011

1578 Chi Coltrane

You were my friend



In 1973, in de tijd van mijn laatste periode op de Havo was de hele klas in de ban van een ander nummer van Chi: 'Go like Elijah'. Dit klonk met grote regelmaat door de gangen, in de toiletruimten en de aula. Zelfs in de pauze op het schoolplein kon je de melodie horen. Er was altijd wel iemand die het zong. Het grappige was, dat het een Christelijke school betrof en juist in die tijd wij ons allemaal afzette tegen kerk en geloof. 'Go like Elijah' zingen was dan ook erg tegenstrijdig.

Iemand uit mijn klas had de single gekocht met aan de A-kant 'Go like Elijah', dus trokken wij, de klasgenoten, naar haar huis waar wij de plaat 'grijs' draaiden. Ik ontdekte aan de B-kant het voor mij veel betere 'You were my friend'.

You came in my home and took from me
All that I had to give
I thought that we would be good friends
For as long as we should live


De tekst lag mij beter, sloot meer aan bij mijn ervaringen. Vriendschappen duurden nooit echt lang bij mij. Ik kon met bijna iedereen goed opschieten, maar een echte vriendschap, een hartsvriendin, nee dat was in die tijd blijkbaar niet voor mij weggelegd.
Vooral de laatste zin van het nummer, die was echt voor mij geschreven, alleen voor mij:

..Well, I guess that friendships
All come to an end.

28 jaar later, eind 2009 was Chi Coltrane (toen 61 jaar oud!) in Nederland. Van een optreden in Vrije Geluiden zijn de volgende live-beelden:



Een meer doorleefde stem, gelouterd door de jaren, maar ik herkende toch de kern van het verhaal: You were my friend.

1 opmerking:

  1. Ik dacht dat ik dit niet kende, maar ja hoor, kon het zo meezingen. Lang niet aan gedacht! Wel Go like Elijah op een fijne seventies cd natuurlijk, maar deze is ook prachtig1

    BeantwoordenVerwijderen