maandag 19 december 2011

1237 Marianne Faithfull

As tears go by



De eerste keer dat ik Marianne Faithfull zag was op televisie waar zij 'Yesterday' van the Beatles zong. Indrukwekkend! Eenvoudig en toch zo indringend. Zelfs mijn ouders waren onder de indruk en dat wil heeeeeel veel zeggen. Ik herinner me nog dat mijn moeder zei dat ze vond dat Marianne zulk mooi blond haar had en dat als ik het geduld zou hebben, ik net zulk mooi haar zou kunnen hebben. Maar ja, zij stuurde me steeds naar de kapper. Om het 'bij' te knippen. Toch is het me gelukt tijdens mijn middelbare schooltijd lang haar te hebben, maar niet zo mooi als Marianne.
En mijn vader? Die was geraakt door het lied zelf. 'Is dit nou pop-muziek? Langharig tuig-muziek? Nou meid, als dat zo is, dan mag jij wel vaker naar de radio luisteren, wat mij betreft.'
Even voor de mensen die niet weten waar ik het over heb: in mijn kindertijd hadden wij alleen en distributieradio. Radio met zo'n knop die alleen op 1, 2, 3, of 4 kon. En die knop stond vastgeroest op Paul Vlaanderen - Ina, kindje - een hoorspel waar mijn moeder altijd naar luisterde. Of ze luisterde naar de Arbeidsvitaminen en dát was al een hele sprong voorwaarts. Pas veel later kreeg ik een transistorradiootje. Zo'n klein kastje, waarvan de batterijen opraakten als je er al naar keek. Dat kleine toestelletje had ik het liefst aan mijn hoofd willen plakken. Radio Veronica, in eerste instantie, en later Radio Noordzee, nadat er een aanslag gepleegd was op het schip waar Radio Noordzee van af  uitzond. De één beschoot de ander, zucht... En nog weer later maakte dat allemaal niet meer uit. Iedere piraat had z'n voor- en nadelen. In ieder geval luisterde ik 's avonds stiekem in bed naar de radio. 'Candle-light' met die zware stem van Jan van Veen, die me vaak in slaap gedichtte.
Er waren alarmschijven op ieder uur net na het nieuws, Gouwe Ouwen met 'herinnert u zich deze nog?', de verschillende top40 versies - "een week eerder en een dag beter". Ooit heb ik een platenbon gewonnen door de Veronia - top 3 (of was het 5?) te voorspellen. Dat was geen moeilijke opgave, als een andere zender een week en een dag eerder diezelfde lijst al uitzond. Ondanks al dat gesukkel, verlang ik soms naar die tijd. Toen het allemaal nog niet zo ingewikkeld was en de wereld een stuk kleiner. 'Yesterday'.

1 opmerking:

  1. Ja, die distributie weet ik ook nog goed, wel ongestoorde ontvangst ;-). En ik kreeg het transistortje dat mijn opa en oma mee hadden met de boot, toen opa overleed en de boot verkocht werd. Grote Radio Noordzeefan was ik. Geweldig zo die wederzijdse luikjes!

    BeantwoordenVerwijderen