woensdag 21 december 2011

1564 Joni Mitchell

Big Yellow taxi

Joni Mitchell
bron foto: http://jonimitchell.com/music/

Van Joni zelf kende ik alleen de meest gedraaide nummers, zoals Big Yellow Taxi.

They paved paradise
And put up a parking lot


is wel een heel herkenbaar stukje tekst. Vooral met dat kleine lachje aan het eind. En - helaas - hield het daar voor mij wel bij op. Tot ik een paar jaar geleden een documentaire zag over haar leven. Toen kreeg de stem een gezicht. Hoorde ik een verhaal over haar leven, door haarzelf verteld met aanvullingen van anderen. Met gebeurtenissen die niet misteverstaan zijn. In die documentaire vertelde zij dat een dochter had gekregen. Een dochter die ze, na een scheiding, niet zelf kon opvoeden en 'opgaf'. Waar de dochter terecht gekomen is, ben ik vergeten. Maar Joni was ouder en milder geworden, was nieuwsgierig geworden en had ze haar dochter opgezocht. Zodat zij kennis kon maken met haar en omgekeerd. Niet om op te eisen (kan niet meer, de dochter is volwassen), maar aan om een vriendschap te werken. Ze bleek zelfs oma geworden te zijn...

In deze paar woorden, regels, zit al zoveel drama. Daarover zou ik wel een heel boek kunnen schrijven. Je kunt je voorstellen dat die dochter Big Yellow Taxi vaak genoeg gehoord heeft, maar niet weet dat de stem die het lied zingt, haar eigen moeder is. Een vrolijk fragiele vrouw, een meisje nog, dat met haar zuivere hoge stemmetje in allerlei achtergrondkoortjes zong. Bij vele bekenden, zoals bijvoorbeeld op de cd van James Taylor's Mud Slides Slim. - Were do those golden rainbows end, why is this song I sing so sad. Tot het moment dat die vrouw contact zoekt en zegt: "hey I'm your mom". Gaat er bij jou dan niet een netwerk aan radertjes draaien? Komen er dan geen fantasie-gesprekjes bij jou op? Bij mij wel. Zeker.

Inmiddels draai ik Joni's muziek regelmatig. De cd's uit de eerste jaren, maar zeker ook die uit de latere tijden. Ik wil graag het volgende Joetjoep-filmpje opnemen in deze blog.



Hier zie ik ineens een heel andere Joni dan ik ooit zag. Ouder, wijzer, mooier.

2 opmerkingen:

  1. Mooi, dat iemand ook echt groeit, als ze ouder wordt. Weet je nog hoe die docu heette? Ben ik benieuwd naar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Heldinne, volgens mij is de documentaire uitgezonden onder 'Het uur van de wolf' of anders 'Close-Up'. Ik nog eens kijken wat het is geweest.

    BeantwoordenVerwijderen