vrijdag 23 december 2011

328 Neil Young

Old Man



Herkenning is het wat ik zo bijzonder vind aan Old Man van Neil Young. Al eerder blogde ik over Neil. Als je dat blogje gemist hebt, klik dan maar even hier.

Als nog thuis-wonende tiener in de jaren 70, nam ik mij voor nooit te worden zoals mijn moeder of mijn vader. Nee, ik zou het allemaal heel anders doen. Ik ergerde me aan de plagerijtjes van mijn opa. En als ik het opnam voor mijn broertje, mijn nichtjes of neefje, dan zei opa steevast: "Daar moeten ze maar tegen kunnen, daar worden ze hard van." Als ik het later aan mijn vader vertelde, vond ook hij dat kinderen daar maar tegen moesten kunnen. Ik vond het verschrikkelijk want die plagerijtjes waren bijna in te delen in de categorie 'sarren'.
En dan kreeg mijn broer een dochter. En wat gebeurde er? Mijn vader begon 'grapjes' te maken naar mijn nichtje toe. En de geschiedenis herhaalde zich: ik vertelde mijn vader dat ik vond dat hij dat niet moest doen en zijn reactie was: "Daar moet ze maar tegen kunnen, daar wordt ze hard van."

Hoe hard kan een mens worden en wordt een mens niet hard door het leven zelf?

Later, halverwege de jaren 90,  hoorde ik Stef Bos 'Papa' zingen, zie nummer 51 op de Top2000-lijst. 'Papa, ik lijk steeds mee op jou...' Cat Stevens heeft het bezongen in 'Father and Son', nummer 289 op de lijst. Blijkbaar een thema dat velen van ons bezighoudt. Ik heb voor vandaag gekozen voor Neil Young, omdat, met de beelden erbij, mij het meeste doet, vandaag.
Ik hoor af en toe mijn moeder, als ik iets zeg. 'Ik heb niets meer te liegen', is er zo-eentje. Ik ben aan de telefoon en na een tijdje hoor ik mezelf deze woorden zeggen, om aan te geven dat ik het gesprek wil beëindigen. Precies op de manier zoals mijn moeder het zei en nog steeds zegt.
Of  'Leef je nog?', als ik na een tijd niets gehoord heb van een vriend of een vriendin, ineens hun stem door de telefoon hoor.
Nog eentje dan: 'De koffie is op', als iemand een half uur te laat op een afspraak verschijnt, of 'Ik zou net de deur maar weer op het nachtslot doen, want ik dacht dat je niet meer zou komen'. OEI, die is helemaal verschrikkelijk.

Ik kan nog vele voorbeelden geven van dat wat ik nooit zou zeggen, en ineens bewust ben dat ik het wel doe. Al heel lang. Ik ga steeds meer op mijn moeder én op mijn vader lijken. Als ik nou maar niet die plagerijtjes overneem, die al generaties lang in onze familie van vader op zoon, of van moeder op dochter ronddwalen. Nee, ik zal dat nooit doen..., of toch?

Old man look at my life,
I'm a lot like you were.
Old man look at my life,
I'm a lot like you were.

Old man look at my life,
Twenty four
and there's so much more
Live alone in a paradise
That makes me think of two.

Love lost, such a cost,
Give me things
that don't get lost.
Like a coin that won't get tossed
Rolling home to you.

Old man take a look at my life
I'm a lot like you
I need someone to love me
the whole day through
Ah, one look in my eyes
and you can tell that's true.

Lullabies, look in your eyes,
Run around the same old town.
Doesn't mean that much to me
To mean that much to you.

I've been first and last
Look at how the time goes past.
But I'm all alone at last.
Rolling home to you.

Old man take a look at my life
I'm a lot like you
I need someone to love me
the whole day through
Ah, one look in my eyes
and you can tell that's true.

Old man look at my life,
I'm a lot like you were.
Old man look at my life,
I'm a lot like you were.

5 opmerkingen:

  1. Ai,ai, wat herkenbaar. 't Zit echt ingebakken blijkbaar. Op een goeie (kwade mag ook) dag betrap je jezelf op een uitspraak of een gebaar.
    Ze zijn helaas niet allemaal even leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Auw, wat mooi en wat schrijnend... en wat heb je die herkenning mooi beschreven!
    In wezen lijken we dan toch weer veel op elkaar: Hunkerend naar de liefde van onze grote voorbeelden waar we ons tegen afzetten en op wie we nooit willen gaan lijken maar toch gaan doen. Dat is ook wat de nostalgie van deze schrijftop2000 doet. In die spiegel kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het beste is, geloof ik, om je maar niet al te veel af te zetten, want wat je ver van je af gooit, raap je dicht bij op!!! Ha ha.. laten we het ons zelf maar vergeven. We waren jong en hebben het geprobeerd. Heerlijk lied!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ferrara, Dominga en Sagita, dank jullie wel voor de warme reacties. Het doet mij goed dit alles te lezen. Inderdaad: we waren jong en we hebben het geprobeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het valt me op dat je vaak naar dezelfde liedjes linkt als ik, je kon het zien op mijn oude blog, maar die heb ik inmiddels verwijderd ivm de problemen rond weblog.nl (als je daarvan weet) maar wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat ik het bijzonder vind dat jij linkt naar dezelfde youtube filmpjes als ik doe en deed. Leuk en grappig en vooral dus
    herkenbaar!
    (*_*)

    BeantwoordenVerwijderen