zondag 11 december 2011

1345 Billy Joel

Honesty



If you search for tenderness
it isn't hard to find.
You can have the love you need to live.
But if you look for truthfulness
You might just as well be blind.
It always seems to be so hard to give.

Honesty is such a lonely word.
Everyone is so untrue.
Honesty is hardly ever heard.
And mostly what I need from you.


Eerlijk zijn staat bij mij hoog in 't vaandel. Eerlijk zijn naar anderen toe, maar zeker ook eerlijk zijn naar mezelf toe. Zodat ik mezelf te allen tijden recht met behulp van de spiegel in mijn ogen kan aankijken.

De eerste keren dat ik dit nummer hoorde, was in Italië. Eind jaren 70. Weer ergens tussen Rome en Napels in, zoals ik al eerder beschreef. In de discotheek Skylab, waar de verhouding man - vrouw helemaal scheef was. 20 mannen op 1 vrouw. Vergeef me mijn freudiaanse verspreking, verschrijving, maar dat was wel de realiteit. En de moeite die de mannen ondernamen om maar een beetje in de buurt van een vrouw te komen, bijna bewonderingswaardig. Billy Joel's 'Honesty' werd ook bijna iedere avond gedraaid. En de Italiaanse mannen aan de rand van de dansvloer meezingen. Maar eerlijkheid, dat woord kenden ze helemaal niet. De smoesjes die ze gebruikten om je maar mee te krijgen naar buiten, naar het strand toe. 'Je bent de enige voor mij', terwijl ze iedere avond bij een andere vrouw een poging waagden. 'Oké, ik ben getrouwd, maar niet uit liefde. Met jou wil ik verder...' Eerlijkheid. Tsja. Kennelijk niet voor iedereen belangrijk.

1 opmerking:

  1. Deze heb ik ook gekozen, net als ieder jaar. De eerste keer dat ik dit liedje hoorde was ik in Abjat sut Bandiat, in de Dordogne in Frankrijk. Zomer van 1979. Ons 2e jaar Frankrijk. Iedere avond gingen we naar het Buvet, een kleine disco in het restaurant. We danste iedere avond op Billy Joel's Honesty, en we wisten nog niet goed waar het over ging. Mijn liefde voor de muziek en stem van Billy Joel is daar gegroeid en nooit meer weg gegaan. Samen met mijn broertje 2 concerten van Billy gezien in Ahoy, en we zijn vooral dol op de minder bekende nummers, en op Honesty. Zijn mooiste!

    BeantwoordenVerwijderen