zaterdag 24 december 2011

71 Fleetwood Mac

Go your own way



Fleetwood Mac is een groep waarvan ik me niet kan voorstellen dat er ooit een tijd geweest is zonder Fleetwood Mac. In de jaren 70 sloop de groep mijn leven in en tot op de dag van vandaag hoor ik met grote regelmaat de muziek van Mick Fleetwood, John McVie, Stevie Nicks en Lindsey Buckinghem. De verschillende wisselingen binnen de groep daargelaten.

Niet dat ik alles zo maar mee kan zingen. Ja, nu met lyrics die bijna met 1 druk op de knop op mijn scherm getoverd kunnen worden, is het meezingen wel heel makkelijk geworden, maar jaren geleden bestond die mogelijkheid helemaal niet. In die tijd moest ik het hebben van dat wat ik oppikte van de radio. Zo heb ik lang gedacht dat 'Go your own way' ging over het advies om je eigen weg te - blijven - volgen. Om je niet gek te laten maken. Maar daarvoor te kiezen, dat aansloot op een verlangen een nieuwe weg in te slaan. Of op zijn minst de door mij ingeslagen weg te blijven volgen.

Wereldkampioen ben ik in laveren. Er steeds voor alles en iedereen te zijn. "Veertje regelt het allemaal: dat vindt zij leuk." Uh?? En juist door maar steeds te laveren en mijn benen uit mijn gat te hollen om het voor iedereen zo mogelijk naar hun zin te maken, schoot ik er zelf iedere keer bij-in. Dan zong ik 'Go your own way', alsof ik mezelf moed in zong om dat laveren los te laten en nu eens voor mezelf te kiezen. De dingen te doen waar ik mezelf prettig bij zou gaan voelen.

De mens wordt ouder en begrijpt soms wat meer dan vroeger, krijgt wat meer inzicht. En dat geldt zeker voor mij. Ik ga mijn eigen weg. Tot het moment ik bewust word van mijn valkuil om toch eerder voor het klusje van de ander te kiezen. Onder het mom: 'Dan is dat maar klaar.' Daarbij verlies ik mijn eigen weg even uit het oog. Een keertje is niet erg. Totdat het te lang en te veel wordt. Dan rommelt het weer. Op die momenten helpt 'Go your own way'; heerlijk om te beseffen dat ik gewoon mijn eigen weg moet gaan. Ondanks dat de tekst toch iets anders aangeeft...

Loving you
Isn't the right thing to do
How can I
Ever change things that I feel?
If I could
Maybe I'd give you my world
How can I
When you won't take it from me?

You can go your own way!
Go your own way
You can call it another lonely day
Another Lonely day
You can go your own way!
Go your own way

Tell me why
Everything turned around?
Packing up
Shacking up's all you wanna do
If I could
Baby I'd give you my world
Open up
Everything's waiting for you

You can go your own way!
Go your own way
You can call it another lonely day
Another Lonely day
You can go your own way!
Go your own way

You can go your own way!
Go your own way
You can call it another lonely day
Another lonely day
You can go your own way!
Go your own way
You can call it another lonely day

You can go your own way
You can call it another lonely day
You can go your own way

Go your own way.

1 opmerking:

  1. Tja, dat is waar bijna al die liedjes over gaan en daarom waren ze ook zo lekker om bij liefdesverdriet mee te zingen! Jouw "Go your own way" is meer van het bewustzijn van de latere jaren ( bij mij tenminste) Nu zou ik toch niet meer op Can't live" (Without you, Harry Nilsson nr. 1519) komen. Nee, nu is het: I Will survive! (Gloria Gaynor, 891)

    BeantwoordenVerwijderen